Minder #4

De laatste tijd doe ik het redelijk goed wat betreft minder dingen kopen. Ik koop voornamelijk dingen die ik van mezelf wel mag kopen en probeer ver weg te blijven van de dingen die ik niet mag kopen. De lijst met doelstellingen vind je in deze blogpost terug.

Uiteraard is het niet altijd even evident en zijn er vaak beren op de weg. Het is niet gemakkelijk om van minder kopen een levensstijl te maken. Ergens moet ik wel omdat we het financieel gewoon niet erg breed hebben, maar dat betekent niet dat ik nooit meer in de fout ga.

Soit. De lijst.

Wat ik kocht de voorbije maanden:

  • 2 boeken. Eentje is er al uit, het andere moet ik nog beginnen en ga ik binnenkort op reis lezen. Het zijn beide Engelstalige boeken en het rek met Engelstalige boeken in de bib hier is niet zo uitgebreid, dus ik vind dat dat wel mag.
  • Shampoo. Ik kocht 2 shampoos voor een gevoelige hoofdhuid. Dat maakt het totaal aantal shampoos die ik momenteel gebruik op 4. En dan heb ik de shampoos die ongebruikt in de badkamer staan nog niet meegeteld. Een werkpuntje.
  • Een drinkbus van Klean Kanteen waar ik supertevreden over ben. Ik kon ook niet anders. Ik sleepte mijn vorige drinkbus overal mee naartoe en op één van die tripjes besloot ze alleen op avontuur te gaan. Dus kocht ik een duurzaam, ecologisch verantwoord nieuw exemplaar. Deze krijgt ze een steviger plekje in mijn rugzak zodat ze niet alleen op reis kan gaan.
  • Een rugzak van Vaude. Mijn vorige rugzak viel uit elkaar. En ik kan niet zonder, want ik neem dat ding zowat overal mee naar toe wegens geen al te grote handtas en het (bijna) standaard meenemen boterhammekes, dieettussendoortjes en een boek. Dus opnieuw: een duurzaam en ecologisch verantwoord exemplaar van Vaude. Gemaakt van PETflessen.
  • Koffies, cappuccino’s en gembertheetjes en andere drankjes in Gent. Dat is iets dat ik niet zo erg vind om te kopen, want over het algemeen moet je iets kopen als je in een café o.i.d. tijd moet spenderen, maar het begint een beetje veel te worden. Iets met centjes en aan het eind van het geld nog een stukje maand overhebben. Ik zou dat dus graag beperken. Ten eerste ben ik van plan om vaker naar het restaurant/café te gaan waar het goedkoper is en toch aangenaam zitten. Ten tweede probeer ik goedkopere drankjes te bestellen (koffie i.p.v. cappuccino, …). Dat is goed voor mijn centjes én voor mijn dieet.

Eigenlijk ben ik best tevreden over dat lijstje. Het valt nog wel mee, denk ik dan. Ik heb aan aantal dingen vervangen voor ecologisch verantwoorde spullen nadat ik ze kwijtraakte of ze uit elkaar vielen en dat vind ik ook een positieve trend. Ik ben zeker niet de meest groene persoon die er op aarde rondloopt, maar kleine beetjes tellen ook. Die dingen zijn meestal wel duurder, maar ik betaal dat graag voor o.a. meer duurzaamheid.

Plaats een reactie