Op naar een gezonder lijf – 1 jaar later

Het is ongeveer een jaar geleden dat ik besloot iets aan mijn gewicht te doen en de hulp inschakelde van een diëtiste. Ik zit nog lang niet op een gezond gewicht, maar er is toch iets veranderd in dat jaar.

Het eerste dat veranderd is, is mijn gewicht. Gelukkig maar. Het is niet de drastische verandering waar ik op gehoopt had, maar het is wel degelijk een verandering. Ik zat een jaar geleden op een gewicht waarmee ik bijna BMI 40 had. Ik woog meer dan 100 kg. Intussen ben ik een goede 12kg lichter en zit ik op een BMI van ong. 34. Dat is een verandering van obesitas type II naar obesitas type I. Het blijft obesitas, maar het brengt net een beetje minder gezondheidsrisico’s met zich mee dan obesitas type II. Bovendien heeft de diëtiste me verzekerd dat diëtisten een gewichtsverlies van 5 à 10% van het lichaamsgewicht als succesvol beschouwen omdat het een flinke daling van gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

Ook zit ik al op dit gewicht sinds mei. Dat is op zich positief, want er zijn sindsdien veel periodes geweest waarop het niet lukte om me aan mijn dieet te houden. Ook is de medicatie waarvan ik zoveel ben bijgekomen door een crisis in juni verdubbeld. En toch heb ik mijn gewicht kunnen behouden. Ik ben dus best wel trots op de 12 kg die ik ben afgevallen en die ik al een tijdje kan aanhouden.

Het tweede dat veranderd is, is mijn eetpatroon. Ik heb mijn momenten en er zijn zeker ook momenten waarop eetbuien mijn dieet verpesten, maar over het algemeen eet ik gezonder dan voor ik bij de diëtiste kwam. Ik snoep (met uitzondering van de eetbuien) veel minder en eet minder vet en suiker. Het is een gewoonte geworden om me aan mijn dieet te houden. Als het een tijdje minder goed met me gaat, durf ik de draad eens kwijt raken, maar meestal neem ik het dieet daarna weer op. Het is voor mij een richtlijn, geen keurslijf. Het mag dus eens een keertje wat minder streng, maar over het algemeen probeer ik me toch te houden aan wat de diëtiste me voorschreef.

Daarnaast beweeg ik nu véél meer. Ik sport niet veel en ik heb het zowat opgegeven om nog te beginnen sporten, maar ik wandel heel veel meer. Ik haal de meeste weekdagen wel de aanbevolen 10.000 stappen. En voor een keertje 20.000 stappen op een dag, draai ik mijn hand niet meer om. Dat was vorig jaar wel anders. Toen was ik na 5.000 stappen al aan het puffen omdat ik niet meer verder kon.

Qua gewicht is het dus niet de spectaculaire verandering waar ik op gehoopt had, ik had gehoopt een 20-tal kg afgevallen te zijn. Maar misschien is dit wel beter. Een dikke 10 kg afvallen en dat ook kunnen houden, een beter eetpatroon en meer beweging. We zien wel waar volgend jaar het schip strandt. Ik ben alleszins vastberaden om op z’n minst onder de 90 kg te geraken (ik zit er minder dan een kg vanaf!) en dat te kunnen behouden. En ergens hoop ik nog eens 10 kg te kunnen afvallen. Of dat gaat lukken, is een andere vraag want mijn medicatie steekt vaak nogal een stok tussen mijn wielen op dat gebied. We zien wel. Mijn strijd is nog lang niet over!

Advertenties

2 gedachten over “Op naar een gezonder lijf – 1 jaar later

  1. Hij mag dan nog niet over zijn, maar de grootste stappen zijn wel achter de rug! Echt heel sterk hoe je ondanks alles toch de kracht had om ermee te beginnen en het ook weer te blijven oppikken na mindere periodes, chapeau!!!

  2. Goe bezig!!!! Het is niet gemakkelijk om na een mindere periode de goede gewoontes weer op te pikken, ik kan er van mee spreken… En 10.000 stappen haal ik tegenwoordig maar zelden 😀

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s